18 mei 2014 - naar Kaliurang (mount Merapi) - Reisverslag uit Kaliurang Kulon, Indonesië van Michiel - WaarBenJij.nu 18 mei 2014 - naar Kaliurang (mount Merapi) - Reisverslag uit Kaliurang Kulon, Indonesië van Michiel - WaarBenJij.nu

18 mei 2014 - naar Kaliurang (mount Merapi)

Door: Michiel

Blijf op de hoogte en volg Michiel

18 Mei 2014 | Indonesië, Kaliurang Kulon

18 mei 2014 - naar Kaliurang

Even geïnformeerd bij Via Via op Jalan Prawirotaman wat de beste manier is om naar Kaliurang te gaan. Privé chauffeur, die dan eerst van te voren geboekt moet worden, kost 250.000 rph. Taxi met fixed price is 150.000 rph. En public bus 50.000 rph, maar dan moet je nog wel eerst naar het bustation zien te komen. Ik heb nog niet in een luxe taxi gezeten als transportmiddel.

Bevroren van de airco en misselijk van zijn rijstijl van de taxichauffeur aangekomen in Kaliurang. Vogels Hostel wordt door de Lonely Planet aangeraden. Voor vertrek nog even op Tripadvisor gekeken; geen kamers beschikbaar. Ter plaatse toch maar even geïnformeerd. Er blijkt toch nog een kamer vrij te zijn.

Bergschoenen uit de tas, korte broek aan en als warming up naar de ingang van het National Park gewandeld. Dat lijkt net soort attractiepark. Een ballenbak, mini-reuzenrad, waterfietsen op een meertje, eet- en souvenierkraampjes en een podium met Javaanse live-muziek. De eetkraampjes zijn overigens de lokale boeten die hier hun fruit en konijnenvlees te koop aanbieden.
Domme fout gemaakt om voor het podium langs te lopen als enige blanke toerist tussen de paar mensen die naar het optreden aan het kijken waren. Ja hoor, laten we die maar eens op het podium halen. Leuke attractie. Of ik graag zing of dans. Nou nee, beiden absoluut niet. Ik heb mezelf gelukkig weer redelijk snel van het podium weten te krijgen. Ach, van de andere kant ben ik de mensen daar aan het aanschouwen. Laat dat dan ook maar voor een keertje omgekeerd zijn geweest.

Zelfs midden op de dag is de temperatuur hier erg aangenaam. Zonnetje met heerlijk fris windje. Zal 's avonds wel lekker koel zijn. Qua verkeer rijdt er wel het een en ander langs de hostel van en naar het 'pretpark'. Het is zondag dus sowieso wat drukker met families, schoolklassen (op zondag..?) en wielrenners uit Yogya die een dagje uit gaan. Ik geef ze zeker geen ongelijk. Het is hier heerlijk rustig vergeleken met Yogya.

Zojuist heb ik gevraagd of we een trekking naar Merapi kunnen doen. Morgen komen er nog twee gasten die de trekking willen doen. Dat wordt dan dinsdagochtend om 4:00 uur vertrekken voor een wandeltocht van vijf uur naar de top om de zon te zien opkomen op mount Merapi.

In het hele dorp staan evacuatieroutes aangegeven voor het geval dat bij de Vulcano Observatory wordt besloten over te gaan tot evacuatie als de vulkaan Merapi te actief begint te worden. De routes zijn vrij duidelijk, naar beneden..

Wat me overigens wel opvalt is dat de Indonesiërs hun vulkanenland van rook en vuur erg letterlijk nemen. Iedereen rookt hier. De mannen dan, van jong tot oud en van arm tot welgesteld. Altijd en overal. Behalve in ruimtes met airco (zoals supermarkt, shopping mall, taxi, trein) is het niet toegestaan, evenals op de perrons van de treinstations, smoking area uitgezonderd en in het ziekenhuis.